RSS

Tuesday, September 2, 2008

Singgah Sebentar....


Singgah sebentar, melepaskan lelah wat keje. Penat? Dah namanya student, tak payah nak mengeluh. Memeang ini kerjamu. Mmm..




  • Proposal Final Year Project => Belum start (Kena anta Isnin depan. Huhu...)


  • Kertas Kerja E-Scosa 08 => Belum Siap (Tak siap translate lagi. Huhu...)


  • Test Digital Signal Processing => Belum baca (Mmm..cam x paham pape je..)


"Nape tak siap lagi proposal?" Hehehe...nak wt camne, time diri begitu bersemangat nk wt proposal, PC rosak plk. Huhuhu..dh dekat seminggu merempat ke pelbagai bilik untuk menyiapkan kertas kerja, proposal dan keje2 komputer yang lain, sebab time cuti PPKT tak bukak. Mekasih kat sahabat2 yang begitu banyak membantu. Mintak maap kalu meninggalkan pelbagai barang yang tidak sepatutnya. Hehe..Sayang kat korang. Muah3....



Arini begitu bersemangat melangkah ke school untuk guna komputer kat lab tapi baru je start on PC yang lambat sungguh2 tu (walaupun PC aku RAM dia just 256Mb tp lebih lambat PC kat lab ni. Huhu..), datang sorang technician membuat pengumuman, " Sat g lab dah nak tutup, so leh save mana2 projek dan leh balik. Sok sambung lagi,"..Aku tengok jam. Mmm..baru kul 3, takkan dah bis office hour kot. Office hour time pose ni jadik pendek ke?? Musykil3...



Ok, just nak singgah skjp je. Menyedarkan diri bahawa skg ni duk menumpang kat bilik orang, kat PC orang, so jangan mengada-ngada nak buang masa tak tentu hala. Nak meneruskan kerja menjadi translator (betul ke aku eja ni? Mmm..taram jelah...), m'translate kertas keje E-Scosa08. Sekejap lagi de meeting dia. Pe bende tu E-Scosa08? Projek school, len kali aku cite. Tak dan nak cite dh ni.

Just sebagai pengisian sempena datangnya bulan barakah, bulan Ramadhan, mari kita hayati hadith di bawah ni...

Dari Salman Al-Farisi ra. berkata:

“Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam berkhutbah pada hari terakhir bulan Sya’ban: "Wahai manusia!! telah datang kepada kalian bulan yang agung, bulan penuh berkah, di dalamnya ada malam yang lebih baik dari seribu bulan. Allah menjadikan puasanya wajib, dan qiyamullailnya sunnah. Siapa yang mendekatkan diri dengan kebaikan, maka seperti mendekatkan diri dengan kewajiban di bulan yang lain. Siapa yang melaksanakan kewajiban, maka seperti melaksanakan 70 kewajiban di bulan lain. Ramadhan adalah bulan kesabaran, dan kesabaran balasannya adalah surga. Bulan solidaritas, dan bulan ditambahkan rezeki orang beriman. Siapa yang memberi makan orang yang berpuasa, maka diampuni dosanya dan dibebaskan dari api neraka dan mendapatkan pahala seperti orang orang yang berpuasa tersebut tanpa dikurangi pahalanya sedikitpun,".Kami berkata : "Wahai Rasulullah, Tidak semua kami dapat memberi makan orang yang berpuasa ?". Rasul shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: " Allah memberi pahala kepada orang yang memberi buka puasa walaupun dengan satu biji kurma atau seteguk air atau susu. Ramadhan adalah bulan dimana awalnya rahmat, tengahnya maghfirah dan akhirnya pembebasan dari api neraka. Siapa yang meringankan orang yang dimilikinya, maka Allah mengampuninya dan dibebaskan dari api neraka. Perbanyaklah melakukan 4 hal; dua perkara membuat Allah ridha dan dua perkara Allah tidak butuh dengannya. 2 hal itu adalah; Syahadat Laa ilaha illallah dan beristighfar kepada-Nya. Adapaun 2 hal yang Allah tidak butuh adalah engkau meminta syurga dan berlindung dari api neraka. Siapa yang memberi makan orang berpuasa, Allah akan memberikan minum dari telagaku (Rasul saw) satu kali minuman yang tidak akan pernah haus sampai masuk syurga”

(HR al-‘Uqaili, Ibnu Huzaimah, al-Baihaqi, al-Khatib dan al-Asbahani).

0 comments: