RSS

Wednesday, December 15, 2010

Lepas ni, Giliran Ape Plak Naik???

Minggu lepas aku terkandas di KL hampir 3jam kerana beberapa jalan ditutup. Menurut pemandu bas, disebabkan oleh demonstrasi membantah kenaikan air di Selangor. Ok, aku tertinggal skit bab demonstrasi tu. Mungkin sebab berminggu2 duk pulun buat design, sampai tertinggal hal demo ni. Kalau aku tahu, bleh join skali. Alang2 dh de kat area KL. Ok, benda dh lepas. Tapi aku tiba2 teringat sesuatu. Ketika tarif air di Kedah naik, kecoh 1 Malaysia. Kerajaan negeri kena kutuk 'kaw2' punya. Rakyat Kedah pon buat demonstrasi, x setuju dengan kenaikan tu. Kali ni Syabas plak naikkan tarif. Warga Selangor pun bangkit buat demonstrasi, mintak jangan naikkan tarif. Tapi ada satu negeri ni, rakyat dia memang baik. Sukakan keamanan. Jenis yg cepat redha dengan apa yg terjadi. Tak main ar demo2 ni. Buang masa kot bg depa. Buang duit lebih sikit xpa, naik sikit je tarif air tu. Tarif air naik pun, xde komen pape. Kami dengar, kami taat dan kami bayar. Kerajaan negeri pon x kate pape. Mana la tahu kan, nk anta memorandum kat Sultan ke, kat KeTTHA ke, SPAN ke, tapi xde pape yg berlaku. Siap bleh buat kenyataan;

“Pelarasan ini sudah melalui beberapa forum perbincangan sebelum ianya diputuskan oleh pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), dan seterusnya direstui pihak Kerajaan Negeri dan pihak Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA)," (Sumber)

Sebelum ni tarif air negeri ni merupakan tarif air paling tinggi kat 1 Malaysia ni. Kali terakhir naikkan tarif tu ialah tahun 2007. Yer, 2007, bukan 1997 yer!! Negeri paling cepat sekali menaikkan tarif air dia..(sumber). Yg tu tarif lama utk setiap negeri.

Itulah negeri aku, negeri JOHOR. Aku sempat cek bil air umah kat kg time balik awal bulan aritu. Ok, baik, aku memang kaki penyibuk sikit pasal bab2 bil kat umah tu. Orang lain yang bayar, tapi aku yg cek. Dh jadik hobi kot sbb ia juga menjadi hobi aku ketika di rumah sewa. Ok, abaikan. Utk makluman, ayah aku x tau pon tarif air dh naik bermula november aritu. Lepas aku bising2, baru la ayah aku kata,"Patutla mahal sangat bulan lepas punya bil,". Oh, tidak!! Agaknya ramai lagi pakcik/makcik kat kg aku tu x tau yg air tarif air dh naik. Bila aku cek, bil kat umah ayah aku naik hampir 50% dr sebelum2 ni. Slalu bayar area RM4+/bulan, skng dah cecah RM8+/bulan! Ok, time cuti sekolah mmg bil akan naik sikit kat umah tu, tapi dicampur dengan tarif baru, natijahnya amat 'memberansangkan'!! Uishh..terkejut manusia la jugak. Yolah, aku duduk kat Penang, tarif air paling murah. RM25 utk setiap 2 bulan je. Boleh bayangkan betapa berbezanya bil kami???

Ok, aku ringkaskan. Berikut adalah tarif terbaru kat Johor. Ni aku paste yg domestik je. Yg lain2 tu bleh carik sendiri. Then bolehlah compare dengan tarif air negeri masing2 yer. Owh, warga Johor memang 'kaya2' rupanya, xdak masalah nk bayar air mahal2 ni. Mmm...

0 m3 hingga 20 m3 = 0.60
Lebih 20 m3 hingga 35 m3 = 1.65
Lebih 35 m3 = 2.96


video

Try la tengok iklan kat atas ni. Disiar kat semua saluran TV yg free ni (Tv berbayar x tau la plak sbb xmampu nk langgan yg berbayar..). Sebelum petrol naik, sibuk kuar iklan jimatkan petrol, kongsi kenderaan, bla bla bla. Sebelum gula naik bermula awal tahun ni, sibuk kuar iklan kurangkan gula dalam makanan/minuman. Okla, aku sokong iklan tu, tapi aku ter'suuzzon jugaklah bila harga minyak naik, gula naik dari awal tahun aritu (tahun ni je dh naik 65sen). Dan bila iklan di atas ni keluar, aku secara spontan cakap dengan housemate aku, "Tarif elektrik nk naik la tu..". Tgh tahun 2010 aritu tak jadik naik, tahun 2011, sape tahu kan?? Ok, kita tunggu 2-3bulan lagi..

Sedikit emosi post kali ni. Harap maaf.

Monday, November 29, 2010

Gelak-Ketawa??

Dalam duduk seorang diri (selepas server Cadence ni buat hal dan langsung x bleh buat keje..), aku teringat kembali salah satu isi perbincangan usrah pada minggu lepas. Virus2 ukhwah, berdasarkan buku karangan Abu ‘Ashim Hisyam bin Abdul Qadir ‘Uqdah. Salah satunya ialah tidak santun dalam bicara: Bercanda secara berlebihan. Aku pernah bercerita tentang etika bergurau-senda sebelum ini, Cuma nak tambah sikit je. Nota peringatan buat diri sendiri, dan kalau orang lain boleh mengambil manfaat, itu adalah lebih baik.


“Canda ringan dalam batas kesopanan dan tidak keluar dari ruang lingkup yang benar akan menambah kelnturan dan kehangatan hubungan ukhuwah. Sebaliknya, canda yang berlebihan dan melampaui batas kesopanan akan mempercepat kehancuran ukhuwah.” (Virus-virus Ukhwah)


Dalam bergurau, memang seringkali lupa diri. Perkataan2 yang kurang enak didengar sering meluncur laju dari mulut tanpa ditapis atau dikawal, sehingga sering mengguris hati sesetengah pihak. Gelak ketawa apatah lagi. Ahh..belayar di dunia ketawa sebentar.


“Adapun berlebih-lebihan pada bergurau, maka akan mempusakai banyak tertawa. Dan banyak tertawa itu mematikan hati dan mewarisi kedengkian pada sesetengah keadaan. Dan menjatuhkan kehebatan diri dan kemuliaan. Dan apa yang terlepas dari hal-hal tersebut, maka tidak tercela,” (Imam Al-Ghazali)


Menghisab diri. Aku memang suka bergurau. Sampaikan kadang2 bila aku cakap serius pun orang ingat aku bergurau. Parah sungguh. Lepas gurau2, mesti akan ketawa. Bukan tak tahu ketawa berlebihan itu akan menggelapkan hati, tapi bila dah bergurau tu, seakan-akan terlupa. Opss..bukan seakan-akan, tetapi MEMANG terlupa. Ketawa sampai menangis-nangis (Mmm..aku senyum pun bleh menangis. Camna plak tu? Huhu..). Betullah apa yang Saidina Umar kata, gurauan itu mengalihkan, berdasarkan maksudnya dalam bahasa arab; al-muzaah=alih. Bukan sahaja mengalihkan orang dari kebenaran, malah mengalihkan aqal manusia dari waras kepada tidak waras. Owh, masih tidak sedarkah wahai diri??


Pabila melihat maksiat pun tidak terkesan apa2 di hati, pabila tidak terasa utk bertaubat apabila melakukan kesalahan, pabila rasa seronok dengan dosa yang dilakukan, pabila hadir perasaan benci kepada kebenaran dan sering menghalang kemaraannya, serta suka bertengkar pada perkara yang tidak member manfaat kepada agama, ingatlah wahai diri bahawa hati itu semakin gelap dan rosak. Bagaimana mungkin kita masih selesa bergelak ketawa sedangkan kita tahu bahawa hati itu semakin gelap setiap kali kita ketawa secara berlebih-lebihan. Mana mungkin kita masih seronok bergelak ketawa sedangkan kita tidak tahu nasib kita di Sana. Astaghfirullahal’azim.


Memandangkan azam untuk menjadi lebih ‘serius’ masih belum tercapai, aku akan teruskan usaha untuk mencapainya. Selepas ini mungkin aku akan kurang bergurau (semakin matang?? Haha..). Makanya, jangan hairan ya sahabat2 kalau sahabat kalian ni jadik pendiam sikit. Hehe..

Namun, jika diri ini terlupa, peringatkanlah diriku wahai sahabat. Cukuplah peringatan Rasulullah ini kalian ualng utk diri ini, semoga menjadi peringatan bersama;


“Jikalau kamu tahu apa yang aku tahu, nescaya pasti kamu banyak menangis dan sedikit ketawa.”


Lepas ni lebih banyakkan senyum yer daripada ketawa. Hehe..


***Teringat (mode flashback je pg ni..) satu video ‘prank’ yg aku tengok beberapa bulan lepas. Seorang hamba Allah ni menakutkan kawannya sehingga kawannya lari ketakutan. Dalam keseronokan hamba Allah ni menggelakkan sahabatnya, tak disangka kawnanya tu berlari melintas jalan tanpa memandang ke kiri dan ke kanan. Natijahnya? Kawan tu mati dilanggar kereta. Dahsyat bukan? Ini bukan sahaja memutuskan silaturrahim, malah memutuskan nyawa dari badan. Huhu..






Mana Satu Pilihan Hati (Post copy paste lagi...)



Saya bertanya kepada emak, "mak mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang?"

Mak jawab, "dua-dua bukan.."

Saya tercengang. Mak mengukir senyuman.

"Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah.." saya menarik nafas dalam-dalam.

(Baca seterusnya di sini.. Semoga bermanfaat.)

Saturday, November 27, 2010

Fragile World

I know that I’m not alone
What I’ve seen, has been seen before
But it hurts just like a thorn
A pain I’ve never felt before
My heart says: “Just speak the truth”
But my mind says: “Don’t be a fool”
Need to get something off my mind
Don’t let this silence be misunderstood

I don’t know where my heart will take me
But I know Your light will protect me
From this fragile world
I don’t know where I’m destined to be
Rich or poor, famous, loved or lonely
But I know, without Your light I’ll never cope
In this fragile world

Did you think you can silence me?
With your lies, games and deceit?
You can continue robbing me
But you won’t rob my dignity
I know that life is just a game
An illusion that will fade
Cheat and lie, have it your way
But you can’t cheat death, no way

I don’t know where my heart will take me
But I know Your light will protect me
From this fragile world
I don’t know where I’m destined to be
Rich or poor, famous, loved or lonely
But I know, without Your light, I’ll never cope
In this fragile world

Life’s just a game
An illusion that will fade
Cheat and lie have it your way
But you can’t cheat death, no way!

I don’t know where my heart will take me
But I know Your light will protect me
From this fragile world
I don’t know where I’m destined to be
Rich or poor, famous, loved or lonely
But I know, without Your light I’ll never cope
In this fragile world


(Sami Yusuf)


”Inilah hakikat hidup yang dipilih Allah untukku. Aku akan terus berbaik sangka kepada Allah… DIA akan mengubat, melapang dan memberi kemenangan di sebalik ujian ini. Ya, aku tidak tahu, kerana ilmuku terbatas. Tetapi kerana Allah yang Maha Penyayang telah memilih ujian ini untuk diriku maka aku yakin ilmu-Nya Maha luas. Yang pahit ini akan menjadi ubat. Yang pedih ini akan menjadi penawar. Ya, Allah tingkatkanlah imanku bagi mendepani setiap ujian dari-Mu!” (Baca seterusnya di sini)

Wednesday, November 24, 2010

Make Me Strong

Sementara mengisi waktu rehat di tengahari ni, mendengar kembali sebuah lagu nyanyian Sami Yusuf., begitu menenagkan. Subhanallah, sebuah lagu yg bermakna dan menarik! Mari hayati bersama..


Make Me Strong (Sami Yusof)

I know I'm waiting

(Aku tahu aku sedang menunggu)
Waiting for something

(Sedang menunggu sesuatu)
Something to happen to me

(Sesuatu untuk berlaku kepada diriku)
But this waiting comes with

(Tetapi bersama penantian ini)
Trials and challenges

(Cubaan dan cabaran)
Nothing in life is free

(Tiada yang percuma di dalam hidup ini)


I wish that somehow

(Namun aku berharap)
You'd tell me out aloud

(Engkau akan beritahu aku sekuat-kuatnya)
That on that day I'll be ok

(Yang aku akan ok pada ketika itu)

But we'll never know cause

(Tetapi kita tidak akan tahu, kerana)
That's not the way it works

(Kebiasaannya bukanlah begitu)
Help me find my way

(Bantulah aku menemui caraku)


My Lord show me right from wrong

(Tuhanku tunjukkanlah aku yang benar dari yang salah)
Give me light make me strong

(Berikanlah aku cahaya, jadikanlah aku seorang yang tabah)
I know the road is long

(Aku tahu perjalanan ini panjang)
Make me strong

(Jadikanlah aku seorang yang tabah)

Sometimes it just gets too much

(Kadangkala terlalu banyak yang aku perlu tempuhi)
I feel that I've lost touch

(Aku rasa aku telah kehilangan sentuhan)
I know the road is long

(Aku tahu perjalanan ini panjang)
Make me strong

(Jadikanlah aku seorang yang tabah)


I know I'm waiting

(Aku tahu aku sedang menunggu)
Yearning for something

(Mengharapkan sesuatu)
Something known only to me

(Sesuatu yang hanya aku tahu)
This waiting comes with

(Bersama penantian ini)
Trials and challenges

(Cubaan dan cabaran)
Life is one mystery

(Kehidupan adalah satu misteri)


I wish that somehow

(Namun aku berharap)
You'd tell me out aloud

(Engkau beritahu aku sekuat-kuatnya)
That on that day you'll forgive me

(Yang Engkau akan memaafkan aku ketika itu)
But we'll never know cause

(Tetapi kita tidak akan tahu, kerana)
That's not the way it works

(Kebiasaannya bukanlah begitu)
I beg for your mercy

(Aku mohon kasih sayang-Mu)


My Lord show me right from wrong

(Tuhanku tunjukkanlah aku yang benar dari yang salah)
Give me light make me strong

(Berikanlah aku cahaya, jadikanlah aku seorang yang tabah)
I know the road is long

(Aku tahu perjalanan ini panjang)
Make me strong

(Jadikanlah aku seorang yang tabah)

Sometimes it just gets too much

(Kadangkala terlalu banyak yang aku perlu tempuhi)
I feel that I've lost touch

(Aku rasa aku telah kehilangan sentuhan)
I know the road is long

(Aku tahu perjalanan ini panjang)
Make me strong

(Jadikanlah aku seorang yang tabah)


Diriwayatkan oleh Saiyidina Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda,"Tatkala Allah menciptakan makhluk, Allah telah menuliskan dalam kitab catatan-Nya yang berada di sisi-Nya di atas arsy bahawa sesungguhnya kasih sayang-Ku mengalahkan murka-Ku" [riwayat Imam Muslim].


Lirik di atas aku amik dari web iluvislam, post yg ditulis oleh co-foundernya, Imran Koyube. Satu batch dengan aku time kat KISAS dulu. Aku kenal dia, tp kompem dia x kenal aku. Haha.. oklah, jom sambung buat kerja.