RSS

Tuesday, March 17, 2009

Perang Jamal

Di bangku sebuah sekolah agama, duduk seorang anak kecil yg baru cuba untuk mengenal akan pengertian Islam yang sebenar. Di hadapan kelas, kelihatan seorang ustaz sedang mengajar dengan penuh semangat. Pelajaran hari itu amat menarik. Sirah Rasulullah dan Sahabat. Tajuknya, peperangan selepas kewafatan Rasulullah. Gaya penceritaan ustaz tersebut yang menarik, dengan lenggok dan gaya bahasa yang mudah difahami, menyebabkan anak kecil itu tidak berganjak sedikitpun. Sedikit demi sedikit ustaz itu membongkar rahsia di sebalik peristiwa2 yang tercatat di dalam lipatan2 sirah. Sehinggalah ke satu kisah, di mana ustaz itu bercerita tentang Perang Jamal.


“Perang Jamal tercetus di antara Sayyidatina Aisyah dan Sayyidina ‘Ali selepas Sayyidina Uthman dibunuh dan Sayyidina ‘Ali diangkat sebagai Khalifah,” perlahan-lahan ustaz tersebut menerangkan. Anak kecil yang sedari tadi khusyuk mendengar, kelihatan tersentak. “Mana mungkin Ummul Mukminin sanggup mencetuskan peperangan? Lebih2 lagi kepada Sayyidina ‘Ali, seorang Sahabat, dan khalifah ketika itu. Ahh..betul ka ni?” getus anak kecil itu.


“Kringgg!!!” loceng berbunyi nyaring menandakan waktu pulang sudah tiba. Persoalan yang bermain di fikiran anak kecil itu tidak terjawab. Tekad di hati, ingin mencari kebenaran. Namun, dari siapa dan di mana???

=================================================================================================


Seminggu yang lalu, ketika sibuk mencari bahan untuk membuat draft report utk fyp, tiba2 terjumpa penerangan tentang Perang Jamal di Wikipedia. Ketika baca, rasa lain macam. Ish, boleh keliru kalau orang yang baru pertama kali dengar atau yang sedang mencari-cari kebenaran di sebalik peristiwa Perang Jamal ni. Dan hari ni baru berkesempatan untuk mencoret serba-sedikit tentang Perang tersebut, utk perkongsian bersama. (Juga untuk penuhi permintaan beberapa orang sahabat yang suh cerita time kem aritu. Huhuhu..)


Di dalam sejarah Islam, terdapat 2 perang di antara umat Islam yang amat masyhur. Perang Jamal dan Perang Siffin (InsyaAllah cerita len kali). Perang Jamal, dipanggil sedemikian rupa kerana diriwayatkan Sayyidatina Aisyah duduk di atas unta (Jamal) ketika berlakunya perang tersebut. Selepas peristiwa pembunuhan Sayyidina Uthman, yang didalangi oleh kaum munafiqun, yang diketuai oleh Abdullah bin Saba’, Sayyidina ‘Ali telah dibaiah sebagai khalifah Islam yang ke-4. Pembai’ahan tersebut tidak menjadi masalah kepada sahabat2 sebenarnya, namun kekacauan mula berlaku apabila waris2 Sayyidina Uthman meminta supaya hukuman qisas terhadap pembunuh Sayyidina Uthman dipercepatkan dan fitnah mula tersebar. Sayyidina ‘Ali mengambil langkah untuk melewatkan sedikit pelaksanaan hukuman tersebut atas 2 sebab utama;


  • Keadaan Negara yang tidak stabil ketika itu, kerana umat Islam telah berpecah kepada dua belah pihak.
  • Orang2 yg terlibat dengan pembunuhan Sayyidina Uthman, adalah terdiri daripada kaum Munafiqun dan beberapa orang muslimin yang termakan dengan hasutan kaum munafiqun. Oleh itu, siasatan/kepastian siapa yang benar2 terlibat amat diperlukan.

Walau bagaimanapun, waris2 Sayyidina Uthman kurang bersetuju dengan ijtihad Sayyidina 'Ali itu. Perpaduan umat Islam goyah ketika itu. Ada yang menggesa supaya pelaksanaan hukuman itu dipercepatkan, ada yang bersetuju dengan Sayyidina 'Ali. Dari hal kerana itu, Sayyidatina ‘Aisyah telah berangkat ke Basrah bersama2 dengan sekumpulan muslimin untuk mencari penyelesaian terhadap perpecahan umat Islam, yang tercetus angkara peristiwa pembunuhan Sayyidina Uthman. Jelas di sini, keberangkatan Sayyidatina ‘Aisyah bukanlah bermaksud utk berperang, namun lebih kepada mencari perdamaian. Hal ini dinyatakan di dalam al-Fishal fi al-Milal wa al-Ahwa’ wa al-Nihal (diteliti oleh Ahmad Syams al-Din; Dar al-Kutub al-Ilmiah, Beirut, 1996), jld. 3, ms. 83.


Dan ketika menghampiri Basrah, kumpulan Sayyidina ‘Ali telah bertemu dengan kumpulan yg dibawa oleh Sayyidatina ‘Aisyah. Dan hasil dari pertemuan tersebut, kata sepakat telah diambil, iaitu untuk mempercepatkan proses hukuman terhadap pembunuh2 yang bertanggungjawab terhadap pembunuhan Sayyidina Uthman. Segala2nya kelihatan selesai, namun tidak bagi pihak yang bertanggungjawab merancang dan melakukan pembunuhan Sayyidina Uthman. Bagi mereka, perdamaian tersebut merupakan bencana buat mereka. Untuk mengelakkan diri mereka daripada dihukum, sekali lagi mereka membuat onar. Pada awal pagi keesokan harinya (sehari selepas pertemuan Sayyidina ‘Ali dan Sayyidatina ‘Aisyah), kaum munafiqun ini telah menyerang kumpulan Sayyidatina ‘Aisyah. Dalam keadaan terkejut dari tidur, kumpulan Sayyidatina ‘Aisyah menyangka bahawa mereka diserang oleh kumpulan Sayyidina ‘Ali. Tanpa membuang masa, mereka terus menyerang balas dengan tujuan utk melindungi diri, kerana terasa perjanjian telah dikhianati. Di pihak Sayyidina ‘Ali pula, apabila mereka menerima serangan dari pihak Sayyidatina ‘Aisyah, kumpulan Sayyidina ‘Ali turut menyerang balas. Pendek kata, kedua2 pihak merasakan diri masing2 dikhianati. Maka, tercetuslah peperangan yang dinamakan perang Jamal.


Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah rahimahullah (728H) telah meringkaskan peristiwa tersebut: “Mereka (para pembunuh Usman) menyerang khemah Thalhah dan al-Zubair. Lalu Thalhah dan al-Zubair menyangka bahawa Ali telah menyerang mereka, maka mereka menyerang kembali untuk mempertahankan diri (self defense). Seterusnya Ali pula menyangka bahawa mereka (Thalhah dan al-Zubair) menyerangnya, maka Ali menyerang kembali untuk mempertahankan diri. Maka berlakulah fitnah (peperangan) tanpa ia menjadi pilihan mereka (kedua-dua pihak). Manakala Aisyah radhiallahu 'anha hanya berada di atas pelana untanya, beliau tidak menyerang dan tidak memerintahkan serangan. Demikianlah yang diterangkan oleh tidak seorang daripada para ilmuan dalam bidang sejarah (Ahl al-Ma’rifat bi al-Akhbar).” [Minhaj al-Sunnah al-Nabawiyyah fi Naqd Kalam al-Syi‘ah wa al-Qadariyyah (diteliti oleh M. Rasyad Salim; Muassasah Qurtubiyyah, 1986), jld. 4, ms. 317]


“Sesungguhnya Aisyah tidak diperangi dan tidak pergi untuk berperang. Sesungguhnya beliau pergi hanya untuk kebaikan umat Islam. Beliau menjangkakan pada pemergiannya terdapat kemaslahatan kepada umat Islam. Kemudian sesudah itu jelas baginya bahawa meninggalkan pemergian tersebut adalah lebih tepat. Maka setelah itu apabila sahaja beliau mengingat kembali pemergiannya itu, beliau menangis sehingga membasahi kain tudungnya.” [Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah, Minhaj al-Sunnah, jld. 4, ms. 316]


Kekesalan jelas tergambar di kalangan umat Islam ketika itu, terutama Sayyidatina 'Aisyah. Namun segala2 telah terjadi. Kebenaran hanya diketahui selepas dari peperangan berlaku. Jika dilihat kisah di atas, beberapa pengajaran yang boleh didapati;


  1. Bagaimana liciknya kaum munafiqun memainkan jarum, menyelinap dan menyusup di celah2 umat Islam, untuk menimbulkan huru-hara. Mereka gemar menyebarkan fitnah untuk kepentingan diri mereka sendiri. Mereka ada di setiap zaman. Berhati-hatilah…
  2. Bahaya salah faham. Jika kita lihat kisah di atas, bagaimana salah faham telah menyebabkan perang tercetus dan hampir 10000 umat Islam, termasuk sahabat2 telah meninggal dunia. Bukankah itu satu kerugian terhadap dunia Islam??
  3. Ketidaksefahaman membawa kepada perpecahan. Ketidak sefahaman umat Islam ketika itu yg bergolak slps pembunuhan Sayyidina Uthman, telah menyebabkan pelbagai maslah. Pentadbiran Negara terganggu, perpecahan umat Islam, musuh semakin berleluasa. Perbincangan dan mesyuarah merupakan salah satu cara terbaik utk menyelesaikan masalah ini.
  4. Sifat terlalu taksub dengan seseorang, sehingga sanggup mengenepikan kemaslahatan umat Islam. Segolongan umat Islam ketika itu yang terlalu obsess dengan Sayyidina ‘Ali sehingga ada yang menolak akan khalifah Uthman. Ketaksuban ini, ditambah dengan fitnah pihak munafiqun telah membawa kepada pembunuhan Sayyidina Uthman.
  5. Perpecahan dan timbulnya pelbagai fahaman. Dimulai dengan firqah khawarij, yg tidak puas hati dengan Sayidina ‘Ali dan Mu’awiyah (akan diceritakan di lain masa), diikuti syiah, yg terlalu taksub dengan Sayyidina ‘Ali, kemudian Mu’tazilah, Murji’ah, Jahmiyyah, Qadariyyah, Jabariyyah dan lain2 lagi. Hebat kan kesan perpecahan??


Seruan kepada saudara2ku, sejarah telah membuktikan bahawa fitnah, ketidaksefahaman, salah faham telah mencetuskan pelbagai perkara yang bisa mencalar sejarah. Ia mendatangkan 1001 perkara yang pasti sahaja tidak menyenangkan. Mengapa perlu diulang kembali kesilapan yang pernah berlaku satu ketika dahulu. Orang Islam adalah orang yang bijak, dan orang yang bijak tidakkan jatuh ke dalam lubang yang sama berulang-kali. Dan orang yang paling bijak adalah orang yang belajar dari kesilapan/pengalaman orang lain.


Rujukan: Pendirian Aisyah Dan Para Sahabat Di Sebalik Perang Jamal (Hafiz Firdaus Abdullah), Tanda-tanda Hari Kiamat (Yusuf Al-Wabil)



10 comments:

Aku Bukan Umar Al-Khatab said...

Walau bagaimanapun, waris2 Sayyidina Uthman kurang bersetuju dengan ijtihad Sayyidina Uthman itu. Begitu juga dengan Sayyidatina ‘Aisyah, Az-Zubair dan Thalhah R.A. Perpaduan umat Islam amat goyah ketika itu. Ada yang menyokong ijtihad Sayyidina Uthman, ada yang menyokong ijtihad Sayyidatina ‘Aisyah...

p/s: boleh tolong check semula x perenggan nie... salah faham boleh terjadi akibat salah menerima maklumat... namun masih boleh dibetulkan jika masing-masing mengakui kesilapan... bukan sekadar menepis dan mencipta alasan... Saidatina Aisyah dan Saidina Ali pernah berperang??

Sifrulmind said...

Salam.

Terima kasih atas teguran. Dh tukar dh, but kalu de lagi yg silap/leh timbulkn kekeliruan, leh btau.
Mekasih gk yg tegur lewat ym. Hehe..

*Saidatina Aisyah dan Saidina 'Ali pernah berperang? <= Bleh baca balik kot cite tu pelan2.

Anonymous said...

salaam.. mohon copy kisah ini.. =)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.