RSS

Tuesday, January 20, 2009

Blur!!!

Semalam, jam tujuh petang, tatkala bersiap-siap untuk solat maghrib, terdengar satu perbualan, “Eh, hang nak p bilik TV kui bapa?”. “Tak tau lagi. Lepas solat maghrib kot,”. “Kena p awai, nanti tak dapat tempat duduk,”. Mmm..ade pe yang istimewa malam ni? Aku bertanya di dalam hati. Xpala, tak penting sangat. Selesai solat Isyak, pergi ke hadapan pc, meneliti list ym, mencari nama seorang sahabat. Owh, dia tak on9. Tapi tertarik pada satu status, menyatakan TVUSM on9 mlm ni, dan terlihat satu lagi status menyebut tentang Anugerah Juara Lagu pada malam ini. Patutlah!!! Automatic mendapat jawapan bagi persoalan aku tadi.
Anugerah Juara Lagu, dimenangi oleh kumpulan M.U.H dengan lagunya, Laguku Untukmu (rasanyalah ni tajuk dia). Faizal Tahir pula menggondol 3 hadiah utama (Persembahan, Vokal dan Balada). Aku rasa, tak perlu aku wara-warakan keputusan ini, ramai yang dah tahu. Dengan jumlah penonton yang memenuhi setiap bilik TV yg de kat blok2 di kampus ni (Kat desasiswa Jaya ngan Lembaran pun sama gak. Laporan dari wartawan2 di sana), ditambah pula dengan yang menontonnya secara on9, aku rasa, buang masa ja kalu aku ulas pun. Kesungguhan mereka untuk menonton rancangan tersebut membuatkan aku berfikir, macammana nak buat SESUATU yang mempunyai daya tarikan sedemikian rupa, namun mampu membina pemikiran yang merdeka dari sebarang anasir2 yang tidak sepatutnya, yang mampu melahirkan individu dengan sahsiah yang unggul, berkepimpinan dan yang penting menjadikan Allah sebagai metlamatnya. SESUATU yang sering dinantikan ketibaannya, terasa tidak sabar untuk mengikutinya dan terasa amat berbaloi apabila telah menghabiskannya. Apa dia SESUATU itu?

====================================================================

Menanti proses simulation selesai. Hampir setengah jam. Lebih lambat berbanding proses simulation design2 sebelum ni. Komputer terlalu lambat? Cam siput? Mungkin. Takpa. Kelewatan menguji kesabaran. Settlekan kerja2 lain sementara menanti simulation berakhir. Kerja2 untuk E-Scosa terbentang di depan mata. Perlu disiapkan sebelum matahari terbit. Xpa, bukan banyak pun. Erk, ya ka? Huhuhu.. Memandang ke sisi katil. Terpandang tugasan analog 2 yang belum siap dengan sempurna. Semalaman berjaga semalam, hanya mampu menyiapkan separuh. Xpa, insyaAllah malam ni habiskan. Melihat ke pintu loker, memeriksa tugasan yang belum siap. Mmm..tugasan quality method. Xpa, sok pagi bincang dengan groupmate. Beralih ke hadapan computer. Deretan buku yang kurang teratur susunannya di atas meja pula menarik perhatian. Mengatur buku-buku dan mengemas meja supaya sedap mata memandang. Hehe..Selesai. Simulation process? Masih belum selesai. Terasa ingin menaip sesuatu, tapi baru separuh jalan, terasa idea hilang entah ke mana. Berhenti berfikir berkenaan idea tadi, tapi jari terus menaip, didiringi lagu penuh semangat dari Izzatul Islam bertajuk Jejak. Maka, terhasillah post ini. Ish3…merepek memanjang. Takde pengajaran langsung. So, jangan buang masa, jom buat kerja. Jangan biarkan ‘aqalmu berhenti berfikir, jangan biarkan anggotamu berhenti ber’amal.

Dari Abu Hurayrah radiyallahu ‘anhu, katanya: Telah bersabda Rasulullah SAW:
Tiap-tiap anggota manusia sadaqah atasnya pada tiap-tiap hari yang terbit padanya matahari. Engkau berlaku adil antara dua orang yang berbalah, adalah menjadi sadaqah, dan engkau menolong seorang lelaki (yang berangkat), naik ke atas binatangnya (kenderaannya) atau engkau menolong mengangkat baginya barang-barangnya ke atasnya adalah menjadi sadaqah, dan perkataan yang baik itu sadaqah, dan pada tiap-tiap langkah yang engkau membuang bahaya dari jalan juga menjadi sadaqah.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)


*Tajuk kat atas tu tak de kena-mengena pun dengan post ni. Just menunjukkan aku blur, tak tau nak bagi tajuk pe untuk post yang merepek ni.

3 comments:

heartyra said...

susah nak tarik orang tapi boleh..

safura said...

so hari ni dah settle la esemen quality?hihihi
esok nk balik...!!!!
jommmm.................

Sifrulmind said...

BOLEH yang sedang dicari....

Arr..ustazah safurah, balik la dulu. Ana de agenda lain kat sini. Malam tahun baru nanti baru berangkat pulang. Balik malam raya lagi syok!! Tak percaya? Cubalah!!! Hahaha...

*Dah banyak kali buat, sbb tu berani ajak orang lain skali. Keh3...