RSS

Friday, April 10, 2009

Peluang dan Risiko


“ …. every time opportunity present itself, no matter what it is, you must say YES!!”.


Sedutan dari filem YES MAN! Aku tak pasti sangat jalan cerita dia camna tapi ayat kat atas ni terngiang-ngiang kat telinga aku. Memberi makna yang tersendiri. Mungkin sebab aku berhadapan dengan beberapa situasi yang memerlukan aku membuat keputusan, tapi itu bukan cerita utama kat sini. Aku tak setuju sangat dengan ayat tu, sebab bagi aku, wise people will not say YES to all opportunities but they will say YES to the right opportunities only.


Setiap hari kita berhadapan dengan perkara2 yang memerlukan kita membuat keputusan. Susahnye nak buat keputusan terutama keputusan yang melibatkan dua sahaja jawapan; YES or NO. bak kata kawan aku, lebih baik jawab soklan subjektif daripada jawab soklan camni dalam exam. Walau bagaimanapun, yang penting kat sini, bagaimana kita membuat keputusan tersebut. Berdasarkan kepada kata hati? Pengaruh persekitaran? Pertimbangan ‘aqal? Pertimbangan ‘iman? Atau just baling dadu, mengikut untung nasib diri sendiri?.



Peluang dan Risiko


“Ish, boleh ke aku buat ni? Kalau nak abaikan, rasa macam rugi. Peluang bukan datang selalu. Tapi kalau aku buat, pe yang akan jadi? Tak pernah orang buat camni sebelum ni..”.


“Tak rugi ke kalau aku labur banyak2 ni? Memang keuntungan dia banyak, tapi risiko rugi tu banyak jugak,”


“Haa..kalau dikira jumlah pelaburan encik ni, encik akan terima 10% dari keuntungan perniagaan ni. Itu kalau perniagaan ni untung laa.. Kalau rugi, maksudnya, encik pun akan sama2 rugi. Ada faham?”


“Peluang untuk menang adalah tinggi jika kita mengaplikasikan cara ni. Tapi risiko utama ialah kalau strategi ni diketahui pihak lawan, kemungkinan untuk kita kalah adalah amat tinggi,”


“Kebarangkalian untuk anda ingat apa yang anda baca dalam study week adalah amat tinggi sebab anda baru sahaja membacanya tapi risikonya adalah anda tidak sempat nak baca/cover semua perkara dalam masa tersebut,” (Hoho..ni boleh ke dijadikan contoh???)


“Peluang dan risiko ibarat sepasang kekasih yang setia, yang sukar dipisahkan,”. Ceh, teringat ayat seseorang ni. Ada benarnya ayat tu walaupun mula2 aku tak leh nak terima perumpamaan tu. Risiko berkait rapat dengan kesan dari keputusan/perbuatan kita. Saban hari kita dihidangkan dengan pelbagai peluang. Positif dan negative. Peluang untuk menambah pendapatan, peluang untuk menambah ilmu, peluang untuk menambah pahala/dosa, peluang untuk melepaskan peluang yang ada dan sebagainya. Aku tak nak bicara tentang peluang yang negative, tapi mari kita tumpukan kepada peluang yang positif. Kita sendiri dah maklum, semakin besar peluang, semakin besar risiko. Kalau dalam graft tu kata orang, PELUANG berkadar langsung (directly proportional) dengan RISIKO. Tak percaya? Simple je contoh. Pernah tengok orang main saham? Semakin tinggi pelaburan, semakin tinggi peluang untuk mendapat keuntungan yang banyak, tapi pada masa yang sama, risiko untuk rugi juga semakin tinggi. Peluang untuk menjadi kaya melalui perniagaan yang besar semestinya diiringi dengan risiko kerugian yang besar. Itu konsep perniagaan yang sebenar. Di dalam Islam sendiri, tiada satu perniagaan pun yang menjanjikan keuntungan tanpa rugi, kecuali satu perniagaan. Apa dia? Ramai dah tahu tentang benda ni, tapi mari kita teliti balik. Sila rujuk surah As-Sof, ayat 10-11;


“..Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih? Kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.”


4 perkara sahaja yang perlu dijadikan modal di dalam perniagaan ini;

· Beriman kepada Allah

· Beriman kepada Rasul-Nya

· Berjihad di jalan Allah dengan harta

· Berjihad di jalan Allah dengan jiwa/nyawa


MasyaAllah!! Betapa Maha Pemurahnya Allah. Kalau nak difikirkan balik, ada ke Pemilik kepada sesuatu barang, membeli barang dari peminjamnya, dengan harga yang begitu tinggi, kemudian dijanjikan pula dengan keuntungan yang pasti. Aduhh..lumayan sekali. Namun, berapakah orang yang benar2 mahu menceburkan diri dalam perniagaan ni? Tak perlu tanya orang lain, mari kita tanya diri kita sendiri dahulu. Sudahkah anda melabur untuk jaminan kehidupan ‘masa hadapan’ anda? Pesanan penaja.


“Orang yang berjaya itu kebanyakannya terdiri daripada orang2 bijak mengambil peluang dan berani mengambil risiko”.


3BT


“Ok, it’s up to you. 3BT,”. Ayat yang aku suka guna time zaman muda2 dulu. 3BT=Berani Buat Berani Tanggung. Ni macam kod rahsia untuk aku ngan kawan2aku laa. Ok, abaikan yang tu. Orang sekarang kebanyakannya memang berani, tapi kadang2 berani tak bertempat. Siri Fearfactor jadi contoh. Sorang ustaz pernah kata, “Uish, orang sekarang memang berani kalau nak buat kerja2 yang ntahpapeni. Tapi cuba la kamu suruh depa buat kerja amar makruf wa nahi munkar, bape kerat je yang berani tampil ke hadapan untuk sama2 buat benda ni,”. Dushh, sebijik kat muka. Rasa terus nak minum air coz terasa pedasnya ‘cabai Melaka’ yang ustaz tu guna.


Benar, untuk sama2 menegakkan syariatnya di bumi tempat kita berpijak ni, bukan satu perkara yang mudah. Dicaci, dicemuh, dihina, dianggap gila yg pelbagai nama, dipenjara, terseksa, mati adalah risiko yang perlu ditanggung, namun adakah ia sia2 jika dilakukan dengan ikhlas kerna-Nya? Ketahuilah, itulah mahar yang perlu dibayar untuk hidup dan kebahagiaan di sana kelak. Cabaran2 yang menerjah datang di dalam proses perniagaan tersebut merupakan peluang2 yang dihidangkan oleh-Nya untuk menambah lagi imbuhan keuntungan. Indahkan kalau kita buat perniagaan dengan Allah?


So, sebagai penutup, seruan untuk diri dan utk semua, mari sama2 kita ‘grab’ peluang untuk berniaga dengan-NYA. Allahu Akbar!!


0 comments: