RSS

Saturday, May 10, 2008

Esok Hari Ibu..

Ahad minggu ke-2 bulan Mei akan disambut oleh umat Islam sedunia sebagai hari Ibu. Hari sok la ramai yang bagi layanan istimewa kat ibu/mak/bonda/ummi masing2. Mmmm...kalu nk diikutkan, tak payah nk tunggu diisytihar hari ibu baru nk bagi layanan tu sume. Sepatutnya hari2 kena bagi layanan istimewa. Kenapa? Walaupun budaya bertanya tu baik, tapi soklan ni tak yah tanye la sbb jawapan dah terang2.

Sejarah Hari Ibu
Aku malas nk komen pasal sejarah sambutan hari ibu ni sebab ramai dh orang komen pasal benda ni dan aku takkan komen pape. leh carik sendiri melalui media massa tanpa sempadan ni. Percaya atau tidak, terpulang kepada pertimbangan akal fikiran masing2. tapi yang pasti pendirianku,

" barangsiapa yang mengikut apa yang dilakukan oleh orang2 bukan Islam terhadap sesuatu yang tidak memberi manfaat, tiada nas yang sahih dan berasaskan kepada sebab dan musabab yang bertentangan dengan pegangan Islam yang sebenar, serta mampu memesongkan aqidah, mereka tergolong dalam golongan yang sama"

Ini pendirian dan pandanganku. Tidak merujuk kepada mana individu mahupun pihak. Dh aku cakap tadi, pertimbangkan sendiri. Tapi pertimbangkan dengan ilmu yerr...

Jangan cepat menghukum

Aku bukan bermaksud untuk menghukum sape2, just ni sebagai peringatan kepada diriku sbb aku ni bukan sekuat mana. Iman masih terlalu rapuh. Aku just takut aqidahku terpesong jika aku terlalu berlembut kepada diriku ini kerana aku telah melaluinya beberapa kali. Sahabat yang pernah bersama-samaku ketika berlakunya perkara tersebut, rasanya lebih faham dengan situasi aku ni. Hehehe...tak salahkan jika kita keras kepada diri sendiri tapi berlembut kepada orang lain? Suka ati ko lah !! Haha....

Huhu...Sekali lagi adikku kaco lagi. Ish3. De meeting plk die ni. Mengalahkan YB. Terpaksa balik dulu. Dan kata akhir, jadikan hari2 yang mendatang sebagai Hari Ibu kalian kerana ibu2 kalian dan kalian juga tidakkan selamanya berada di atas muka bumi ini. Masa yg kita ada sememangnya terlalu pendek, namun terpulang pada kita untuk memnfaatkannya.

Ok, salam untuk semua.

0 comments: