RSS

Saturday, January 28, 2012

Ingatilah Jasa Guru-guru Kita

Berjalan-jalan di pasar malam, ketika cuti tahun baru cina baru-baru ini, dan aku terserempak dengan salah seorang guru ketika aku bersekolah dahulu.

“Cikgu, apa khabar? Ingat saya lagi tak?” Aku menegurnya dari belakang. Beliau menoleh dan merenung sebentar mukaku.

“Eh, Zarina. Ingat lagi..” Jawapan yang sungguh mengujakan. Beliau masih mengingati aku. Rasa nak terlompat-lompat ketika itu. Namun memikirkan aku berada di khalayak ramai, reaksi spontan itu aku nyah jauh2.

“Dr mai dengan sapa?” Aku cuba beramah-mesra. Ya, aku bukan seorang yang ramah. Penat aku fikir modal nak borak.

“Haa???” Beliau membuat muka pelik.

“Erk, cikgu datang dengan sape?” Sedar akan kesilapan aku, aku terus mengulang semula pertanyaan. Inilah padahnya bila terlalu lama duduk kat utara dan berada dalam kampus. Bahasa asyik tertukar2. Tersasul memanjang. Huhu..

“Ooo..saye datang dengan adik, anak buah, bla bla bla..” Aku pon terus berborak, satu dua isu, sambil memilih-milih buah oren. Sebentar cuma. Habis membeli buah, aku meminta izin beredar.

Beliau mengajar aku ketika kelas KAFA (sekolah agama), sebelum beliau menyambung pengajian ke maktab. Aku bertemu beliau kembali ketika aku tingkatan dua. Ketika itu, beliau tidak mengajar aku. Beliau mengajar di sesi petang, manakala aku di sesi pagi. Kali pertama berjejak kasihan ketika di dalam sebuah kem persatuan-persatuan di sekolah, dan ketika itu aku tidak mengenalinya. Namun, dia masih mengenali aku. Di celah-celah pelajar yang ramai, beliau memanggil namaku. Siap ingat nama penuh lagi. Ketika itu kawan2ku pelik, bagaimana beliau tahu akan namaku. Aku lagi la pelik. Setelah berusaha keras mengingat, akhirnya kau berjaya, dengan bantuan beberapa orang sahabat seKAFA aku. Adush…apa punya anak murid la aku ni. Nama cikgu sendiri tak ingat. Biasanya anak murid ingat nama cikgu, cikgu tak ingat nama anak murid, tapi ni terbalik la plak. Huhu.. Tapi sejak peristiwa tu, aku amat ingat namanya. Hehe..

Just satu kesimpulan pendek yang aku nak buat kat sini, ingatilah guru-guru kita. Walaupun hari guru lama lagi, tak salah kalau kita nak ucapkan terima kasih kepada mereka, atas ilmu-ilmu yang disampaikan oleh mereka kepada kita. Peristiwa tak ingat nama cikgu sedangkan cikgu itu ingat nama kita adalah satu pengalaman yang tragis. Oleh itu, jangan sampai ia menimpa diri anda. Cukuplah aku sorang yang merasainya. Huhuhu…

0 comments: