RSS

Monday, March 22, 2010

Kenapa Perlu Dibeza-bezakan??

Assalamu'alaikum.

Pagi Isnin. Kembali ke aktiviti rutin selepas bercuti selama 2 hari. Kebelakangan ini, hari biasa pun macam hari cuti. Hehe..ok, bukan itu yg aku nak cerita.

Aktiviti biasa pagi2, membaca akhbar. Berita yg menarik perhatian aku hari ni, ttg penahanan seorang rakyat Malaysia di Laos kerana dituduh terlibat dalam kes pemerdangan manusia. Pakcik Omar nama dia. Dh lebih 11 bulan ditahan di sana, tanpa dibicarakan. Sekali lagi diulang, TANPA BICARA. Dan pagi ini aku membaca laporan di Berita Harian. Aku tertarik dengan 2 perenggan terakhir dalam laporan tersebut yg merupakan kata2 dari Pengerusi Biro Aduan Komuniti Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Mohd Khairun Aseh;

“Kita percaya Pak Omar mangsa keadaan dan kami akan menyediakan pihak pembelaan terbaik, apatah lagi penahanan beliau dilihat bertentangan dengan hak asasi manusia kerana sehingga kini tidak disertai sebarang pendakwaan,”

Tahulah pulak penahanan ni bertentangan dengan hak asasi manusia. So, camna plak dengan dengan penahanan tahanan2 ISA, yg juga kebanyakannya menerima nasib yang sama??? Bezanya cuma Pak Omar merupakan tahanan kerajaan Laos, dan ISA merupakan tahanan di dalam Malaysia. Alangkah baiknya jikalau beliau juga turut menyatakan pembelaan sedemikian rupa terhadap mangsa2 ISA. Jangan hanya kerana takut hilang kedudukan, kebenaran dikesampingkan.

"Barangsiapa yang menghendaki keuntungan di akhirat, akan Kami tambahkan keuntungan itu baginya, dan barangsiapa yang menghendaki keuntungan di dunia, Kami berikan kepadanya sebahagian dari keuntungan dunia dan tidak ada baiknya suatu bahagian pun di akhirat,"
(Surah Asy-syura: 20)

Bukan bermaksud untuk memperlekehkan usaha yang telah dan sedang dilakukan oleh beliau. Tahniah dan terima kasih. Namun hanya ingin membawa kita fikir bersama, kebenaran perlu ditegakkan di mana jua, walaupun kadangkala dalam usaha menegakkan kebenaran itu kita akan disingkirkan/mengalami kerugian. Just ingat, jika sesuatu perbuatan itu dilakukan dengan niat ikhlas, semata2 kerana Allah, janji Allah dalam Surah Muhammad adalah motivasi yang terbaik buat diri kita;

"Hai orang2 yang beriman, apabila kamu menolong agama Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu."

** Semoga Pak Omar mendapat pembelaan yang sewajarnya. Ameenn..

3 comments:

Naim said...

double standard ini biasalah, nak bela sebab ada nama....

@naimisa

nonaro said...

WAh bos,ana baru perasan hiasan br umah bos ni, makin berseri2.

Sifrulmind said...

Uits bos, out of topic. Haha..baru pindah rumah baru semalam. T