RSS

Thursday, September 3, 2009

Tiket Balik Raya


Petang tadi, selepas pulang dari sekolah, tergerak hati plak nak telefon adik-beradik aku yang berada area2 Utara ni, di samping menelefon kakak aku yang duduk kat Melaka, bertanyakan khabar tiket balik kampus selepas raya. Alhamdulillah, de tiket dari Melaka. Okla tu. tapi yang tak menariknya, bila aku tepon adik aku yang kat Penang tu callme.


“Tengah buat pe? Tido? Ish3. Haa..Balik raya bila?” aku bertanya khabar dengan nada yg ‘mesra’. Akak yang ‘baik’ la katakan. Hehehe…angel


“Balik malam raya. Pagi tu jangan lupa jemput aku kat bus stand,” dia jawab dengan nada gembira. Erk, pelik budak ni.

“Malam raya? Haha..aku balik sehari sebelum raya,” dengan bangga aku

bercerita. Tiba2 aku tergerak hati nak bertanya lagi. “Eh, tiket ko bape haribulan sebenarnya?”.

“19hb. Bukan ke tiket ko sama ngan tiket aku,” dia menjawab dan bertanya balik kat aku.

“Huh, memang tiket aku 19hb. Eh, 20hb dh raya ke?” Aku segera mencapai calendar. Owh, memang benar.

20/09/09 adalah bersamaan dengan 1 Syawal. Nape aku tak perasan selama ni? Calendar mana yang aku ikut

selama ni? Adush, satu keje lagi nak g beli tiket. Dah la tiket yg aku beli ni harga dia lebih mahal dari biasa. Adik

aku yang duduk akt Penang tu pun harga tiket dia lebih murah dari tiket aku. Mmm…de sapa2 leh suggest pe

cara penyelesaian terbaik? Mengadu kat kerajaan? Buat dh, tapi biasala, tak de pape yang berlaku. Semakin naik

harga tiket tu adalah. Huhuhu...

“Naik sikit je, jangan marah,”. Arr..tak pasal2 kena sekeping ‘tamparan manja’ aku kat dia. fs10 Ok, kat bawah ni aku masukkan sedikit kira2 harga tiket bas

perjalanan aku selama ni. Hehehe...


Perjalanan

Harga biasa

Harga Luar

Biasa

Parit Buntar – Muar

RM 55 (Kalau weekend = RM 60)

RM 65

Muar – Parit Buntar

RM 44

RM 46

Perit Buntar - Melaka

RM 45

Tak check plak

Melaka – Parit Buntar

RM 45

Tak check jugak

Kalau naik disebabkan guna bas tambahan, aku consider sikit (walaupun kerajaan just bg naik harga tiket max RM3 je utk bas tambahan). Tapi yang aku pelik, adik aku yang duduk kat Pulau Pinang tu bleh plak dapat tiket balik dengan harga RM 50. Adakah aku ditipu, atau memang itu harganya? Hahaha…nape aku emosi sangat dengan tiket malam ni? Banyak lagi benda kena fikir, tapi bayang2 tiket ini benar2 mengganggu aku malam ni. Haha..takpela, insyaAllah sok nk g jual balik tiket tu, dan aku bercadang nk balik lebih awal (kalau tiket de lagi laa..). Mmm..kena btau Dr awal2 ni, aku nk mintak cuti awal seminggu, nak buat persiapan raye. Huuu…


*p/s : Sebelum beli tiket, cek la calender betul2. huuu...


2 comments:

my self said...

ish3
kesian3

len kali bawak kelender besor g mn2
senang nk tgk
kui3

Sifrulmind said...

Kalender besar mana pun, kalau x tau tengok, tak de guna gk. Bak kata org, ilmu banyak mana pun kalau tak diguna pada perkara yang betul, sia2 je (Mmm..de kaitan tak? Huhu..)

*Bukan tak tau tengok kalender, tapi baru perasan, saye kira puasa tahun ni selama 30hari, bukan 29hari seperti yang tercatat kat kalender. Huhuhu..