RSS

Wednesday, September 9, 2009

Tangisan Rindu

Tangisan Rindu
Munsyid : Wildan

Saban malam ku meniti waktu
Saat yang berlalu terusku tunggu
Di kala insan terus terlena
Hatiku ini ingin terus berjaga


Di kala sepiku sendiri
Mencari sinar di kegelapan malam
Airmataku bercucuran
Kerna rindu ku yang tak pernah padam


Tangisanku mendayu-dayu
Mengharap kasih dari Yang Satu
Kutahu cintaku terbalas
Kerna Dialah Pemilik cinta sejati


Oh Tuhan tunjukkanlah jalan
Merentai rasa cintaku
Citra rinduku dan kasihku
Yang kudambakan hanya untuk-Mu


Usahlah Kau palingkan cinta
Yang suci murni lagi sejati
Kerna aku hanya ada sekeping hati
Yang rapuh dan tak berdaya


Moga rinduku kan terubat
Lantaran kasih-Mu yang murni
Tangisan rinduku
Hanya untuk-Mu


Allahumma Anta Robbi
Zolamtu naf-si
Wa-illam taghfir-li
Wa tarhamni
La aku-nanna minal-khosirin


Allahumma Anta Robbi
a-inni ‘ala zikrika was-syukrika
wa husni min ‘ibadatik


Allahumma Anta Robbi
Ihtimni ya Allah
Bi hus nil-khotimah
wa la tah timni ‘alaiya ya Allah

Bi su’il-khatimah


Allahumma Anta Robbi
taqabbal minni do’ai-in-ni
innaka antas-sami’ul-‘alim
Watub ‘alaiya ya Allah innaka
antat-tawwabur-Rahim



Atha’ Ibn Saib meriwayatkan daripada ayahnya: Suatu hari, Ammar Ibn Yasir solat bersama kami, dia memendekkan solatnya. Kami bertanya kepadanya, “ Kenapa kau pendekkan solat wahai Abu Yaqdhan?”. “ Tidak ada dalil yang menghalangi diriku memendekkan solatku. Sebab aku ingin berdoa seperti doa yang pernah aku dengar daripada Rasulullah SAW,” jawab Ammar. Tatkala Ammar selesai berdoa, salah seorang sahabat mendekati dirinya seraya bertanya tentang bacaan doa tersebut, doa yang pernah didengarnya daripada Rasulullah SAW. Ammar Ibn Yasir menjawab: “Aku pernah mendengar Rasulullah melantunkan doa (yang bermaksud):


Wahai Allahku,

Dengan keghaiban ilmu-Mu.

Dengan Kekuasaan-Mu atas segenap ciptaan-Mu.

Hidupkanlah diriku dengan kehidupan yang baik menurut-Mu,

dan matikanlah diriku dengan kematian yang baik menurut-Mu.


Wahai Allahku,

Kurniakanlah kepadaku rasa takut kepada-Mu, baik dalam keadaan samar mahupun terang.

Aku memohon kepada-Mu perkataan yang benar dan lurus di saat marah dan reda.

Aku memohon kepada-Mu kewujudan tujuan di saat miskin dan kaya.

Aku memohon kepada-Mu anugerah nikmat yang tiada pernah habis.

Aku pinta kepada-Mu permata hati yang tidak terputus.

Aku memohon kepada-Mu perasaan rela menerima ketentuan takdir-Mu, serta kedinginan (kedamaian) hidup selepas kematian.

Aku memohon kepada-Mu supaya mampu melihat wajah-Mu yang Mulia, serta kerinduan untuk bertemu dengan-Mu tanpa ada yag menghalangi diriku.

Aku memohon kepada-Mu agar tidak ada hujaman fitnah yang memayungi hidupku.


Wahai Allahku,

Rahmatilah diriku dengan kebaikan iman, hiasilah diriku dengannya.


Wahai Allahku,

Berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Kau berikan petunjuk.



**Petikan dari buku “Kisah Cinta Dalam Al-Quran: Mengenal Cinta Meraih Allah” karangan Misbah Em Majidy.



Seandainya

(Wildan)


Andainya masa bisa kuputar kembali

Akan kuubah segala yang terjadi

Keterlanjuran kealpaan

Adalah kesilapan yang disengajakan


Kesenangan yang dikurniakan

Membuat aku kebingungan

Dalam memilih haluan

Jalan yang terang

Aku kerisauan


Aku insan yang lemah

Hanya mampu berserah

Berserah segalanya kepada Yang Esa

Moga diampunkan segala dosa

Agar sejahtera selama-lamanya


Mustahil bagiku mengubah masa lalu

Kini hanya mampu insafi yang berlaku

Kenangan yang lalu pengajaran buatku

Kuserahkan diri ini kepada Yang Satu


Setiap liku kehidupan yang kulalui

Kupanjatkan keampunan kepada Ilahi

Semoga keinsafan ini kekal abdi

Hingga akhir hayatku ini


Aku sedar aku kan pergi

Aku redha taqdir Ilahi

Moga disana akan kutemui

Kebahagiaan sejati



1 comments:

่”ฅ็ˆ†็‰›่‚‰Frank said...
This comment has been removed by a blog administrator.