RSS

Friday, June 12, 2009

Malaysia tak masuk campur urusan jiran


KUALA LUMPUR: Malaysia tidak akan mencampuri urusan dalaman negara jiran termasuk berhubung kejadian keganasan terbaru di Selatan Thailand, Isnin lalu sebagai menghormati dasar berkecuali Asean, kata Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Dr Abd Latiff Ahmad.


Beliau berkata, walaupun Malaysia tidak campur tangan isu dalaman negara itu, ia tidak bermakna perhubungan dua hala yang sedia terjalin sebelum ini tidak diteruskan.


“Siri keganasan yang berlaku di negara itu (Thailand) adalah masalah domestik dan kita rasa kerajaan mereka mempunyai cara menyelesaikannya. Malaysia menghormati dan komited terhadap piagam Asean iaitu menjadikan rantau ini sebagai Bebas, Aman dan Berkecuali.


“Bagaimanapun, pemantauan berterusan dilakukan anggota keselamatan kita bagi memastikan pihak yang bertanggungjawab dalam insiden keganasan di negara itu tidak cuba memasuki Malaysia,” katanya ketika merasmikan Majlis Penutup dan Penyampaian Sijil Program Latihan Pembantu Jururawat Beliawanis Selatan Thailand di sini, semalam.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Malaysia menghormati dan komited terhadap piagam Asean iaitu menjadikan rantau ini sebagai Bebas, Aman dan Berkecuali"


Aku tersenyum bila baca ayat ni. Keliru sebenarnya. Macammana nk wujudkan rantau yg bebas aman dan berkecuali jika jenayah yang begitu tidak berperikemanusiaan dipandang sebelah mata ja. Nampaknya kalimat "Jaga tepi kain sendiri" dah berjangkit sehingga ke peringkat international. Biarkan jiran/saudara dengan masalahnya, asalkan aku selamat di sini. Sebuah negara yang dikatakan negara Islam mengeluarkan kenyataan seperti ini, seolah-olah tidak peka dengan nasib saudara seIslam sendiri yang diperlakukan sesuka hati. Sedih? Terkilan? Yup! Ok, kejap. Aku bercakap kat sini bukan atas dasar politik. Bukan sebab Datuk ni orang parti mana2, aku kutuk dia suka hati. But back to the basic. Islam menuntut supaya kita sentiasa mengambil berat akan hal ehwal saudaranya, saudara seIslam. Yup, aku tak nak pertikaikan kemampuan kerajaan Thailand menangani masalah ni (rasanya konflik umat Islam di selatan Thailand ni tak pernah settle pun. Huhu..), tapi Malaysia sebagai negara jiran, aku rasa tak sepatutnya ambik sikap macam ni. Sanggup mengabaikan kebajikan manusia hanya kerna menghormati peraturan yang dibuat oleh tangan manusia. Ahhh..manusia di dunia ni semakin memeningkan diriku.


0 comments: