RSS

Friday, June 12, 2009

Pernahkah kau Merasa??


Alhamdulillah, masih diberi peluang utk mengisi blog ni oleh-NYA. selepas hampir 2 minggu ditinggal tidak berisi. Baru harini tiba2 tergerak hati nak isi something kat blog ni. Tak sibuk pun, just xde rasa nak taip pape. Menghadap pc utk membaca journal shj kebiasaannya. Alhamdulillah, masih punya kerja yg boleh dibuat, sementara berfikir-fikir tentang masa hadapan yg semakin bercelaru sejak akhir2 ni.


“Plans your work and works your plan”


Merancang sesuatu kerja adalah salah satu perkara yang amat ditekankan dalam Islam sendiri. Time sekolah dulu, de dua persoalan yang menarik perhatian aku. Pertama, mengapa Allah di dalam firmannya (surah Yunus:3, surah Hud: 7) menyatakan Allah mencipta langit dan bumi dalam masa 6 hari, sedangkan Allah Maha Berkuasa, mampu menciptakan semua itu dalam sekelip mata? Dan yang kedua, mengapa Allah membiarkan Islam itu tertegak dengan susah payah, sedangkan kalau Allah mahu, Allah bisa memberi kemenangan kepada Islam dan menghapuskan musuh2 Islam dalam sekelip mata. Di mana relevannya ayat "kun fayakun"?


Panas jugak aku bila ada yang mempertikaikan ayat2 Allah ni, but persoalan perlu dijawab dengan jawapan yang rasional, bukan jawapan dengan emosi yg tidak terkawal, walaupun kadangkala jawapan itu berbentuk soalan. Bagaimana cara jawapan diberikan bagi aku tak penting. Yang penting penanya faham dan mendapat jawapan bagi persoalannya.


Ok, soalan pertama dan kedua mempunyai satu jawapan yang sama. Ada jawapan2 lain, tp aku just nak focus jawapan yg satu ni, iaitu Allah mengajar menusia untuk merancang setiap pekerjaan yang hendak dilakukan. Ya, bisa sahaja Allah menjadikannya dalam sekelip mata. Namun, tarbiyyah dari Allah itu kadangkala sukar ditafsir dengan ‘aqal manusia yang terbatas. Di dalam surah Al-Fussilat: 9-12, Allah menerangkan secara terperinci, kejadian langit dan bumi. Dimulakan dengan bumi, diikuti gunung-ganang dan seterusnya langit. Satu persatu dibuat dengan penuh teratur dan mengikut keutamaan. Fungsi bagi setiap satu kejadian juga telah ditetapkan dengan penuh teratur. SubhanaAllah, hayatilah ayat2-NYA.


Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya tidak patut kamu kufur kepada Tuhan Yang menciptakan bumi Dalam dua masa, dan kamu adakan sekutu-sekutu bagiNya! Yang demikian (sifatNya dan kekuasaanNya) ialah Allah Tuhan sekalian alam. Dan ia menjadikan di bumi gunung-ganang Yang menetapnya (tersergam tinggi) di atasnya, serta ia melimpahkan berkat padanya, dan ia menentukan ada padanya bahan-bahan keperluan hidup penduduknya, sekadar Yang menyamai hajat Yang diminta dan dikehendaki oleh keadaan mereka; (semuanya itu berlaku) Dalam empat masa. Kemudian ia menunjukkan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit sedang langit itu masih berupa asap; lalu ia berfirman kepadanya dan kepada bumi: "Turutlah kamu berdua akan perintahKu, sama ada Dengan sukarela atau Dengan paksa!" keduanya menjawab: "Kami berdua sedia menurut - patuh Dengan sukarela" Lalu ia menjadikannya tujuh langit, Dalam dua masa; dan ia memberitahu kepada tiap-tiap langit akan urusan dan keperluannya masing-masing. dan Kami hiasi langit Yang dekat (pada pandangan mata penduduk bumi) Dengan bintang-bintang Yang bersinar cemerlang serta memelihara langit itu Dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha mengetahui.


Sirah Rasulullah, dalam menegakkan Islam, terlalu banyak pengajaran yang boleh diambil. Dari segi perundangan, muamalat, kepimpinan, dakwah dan lain2. Perancangan2 dalam menyebarkan Islam, perancangan di dalam peperangan, perancangan dalam mentadbir Negara, dan sebagainya, punya pelajaran yg Allah susun untuk mentarbiyyah manusia. Mengajar manusia melalui utusan-Nya, Rasulullah SAW. Sesungguhnya Allah tidak pernah membiarkan hamba-hamba-NYA terumbang ambing sendirian di bumi-NYA ini.


*Di sini aku bukan bermaksud nk mentafsirkan ayat2 Allah di dalam Al-Quran sebab aku tahu aku tidak layak untuk berbuat demikian. Namun, aku lebih suka jika kita ambil pengajaran dari setiap ayat2 cinta yang Allah telah turunkan kepada hamba2-NYA. Selagi mana ia memberikan kebaikan dan tidak mendatangkan mudarat, aku meraikannya. Namun, jika ada yang silap, teguran amat dialu2kan.


Ok, balik ke cerita asal. Dari contoh2 ni, kita leh lihat peri pentingnya merancang pekerjaan yang akan kita lakukan. Perancangan yang tersusun memastikan kita tidak lari dari tujuan dan matlamat kita. Namun, dua perkara yang penting apabila perancangan telah dibuat; Jalankan perancangan yang telah dilakukan dan sedia untuk menghadapi risiko kegagalan perancangan yang kita buat atau output tidak seperti yang kita harapkan. Sehebat-hebat perancangan Mat Jenin tidak menjadi reality kerna ia hanya perancangan yang akhirnya tinggal angan2 kosong. Cantiknya perancangan yang Rasulullah susun ketika perang Uhud tidak mendatangkan kemenangan secara total kepada umat Islam ketika itu kerna Allah lebih tahu apa yang terbaik utk hamba2-NYA. Selalu orang kata, kita merancang, Allah lebih dahulu merancang untuk kita. Sebaik mana pun perancangan kita, jika Allah tidak mengizinkan perkara itu terjadi, ia tidak akan berlaku. Namun jangan terus berserah kepada takdir tanpa berusaha. Sesungguhnya, di situ sekali lagi Allah mendidik manusia; mendidik untuk terus berusaha, sedar akan kelemahan diri sendiri dan siapa yang lebih berkuasa, melahirkan perasaan redha dalam diri serta supaya manusia tidak sekali-kali lupa akan Allah swt . Banyak lagi, tp ni je yang aku nk sebut. Hehehe…


Aku terdengar keratan lagu ni semalam, time sedang “buang masa” di depan pc, mecari jurnal idaman supervisorku yang aku carik sampai sekarang tak jumpa2 (akibat kelemahan diri dalam mengesan jurnal2 tu. Huhu..).


Pernahkah kau merasa, hatimu hampa

Pernahkah kau merasa, hatimu kosong.


Pernahkah kau merasa

Dikala siang datang terasa gelap gelita

Tiada cahaya hanya gelap hitam dan kelam

Tiada lagi suka tiada rasa


Pernahkah kau merasa

Di saat diri terlelap

Meski gemuruh kian beradu selalu mengganggu

Kau tetap terlelap dalam tidurmu


Rangkap pertama, menggambarkan perasaan kecewa, hidup kosong. Pabila rasa kecewa menyelubungi diri, disambung dengan rangkap ke dua yang menggambarkan diri yang dah tak peduli langsung dengan persekitaran (Hoho..aku suka hati ja tafsir lagu). Tak bermaksud nk panjang2kan cerita, just pesanan terakhir kot. Rancanglah setiap pekerjaan yang ingin dilakukan dan jangan mudah putus asa bila impian/cita2/perancangan yang kita buat tak terjadi seperti yang sepatutnya. Manusia tidakkan dapat lari dari sifat kecewa, namun jangan biarkan perasaan kecewa menghambat diri sepanjang masa. Hidup ini terlalu singkat, dan jangan singkatkannya lagi dengan melayan perasaan kecewa.



*Al-Fatihah buat saudara2 kita yang dibunuh dengan kejam di Selatan Thailand ketika sedang bersolat beberapa hari yang lepas. Semoga mereka ditempatkan dalam kalangan orang2 yang mendapat rahmat dari-NYA. Ameen…

( Pedih tatkala mendengar berita saudara sendiri dibunuh dengan begitu kejam. Seolah-olah nyawa umat Islam ini terlalu murah. Bilakah ia akan berakhir? Nastaghfirullahal’azim )


0 comments: