RSS

Wednesday, November 19, 2008

Mengapa dan mengapa? (Satu lagi post pengendur urat)





18 November.

Terasa masa pantas berlalu. Aku fikir, hari ini 19hb, rupa2nya aku tercepat 1hari dalam mengira tarikh. Tak sabar nak balik kampong? Mungkin..Sabarlah wahai hati, masanya akan tiba. Hehe..


Malam yang rasanya sama seperti malam2 yang lain. Senyap sunyi sekitar bilik aku sebab jiran2 PALAPESku ada program. Di mana? Aku tak check plak. Tak sempat nak tanya, depa suma dah tak ada. Hehe..alasan sahaja. Internet tak bleh guna plak (so post ni menjadi post tertunda). Dan malam ni ada meeting MT E-Scosa 08/09 Design Competition. Tahun lepas terlibat sebagai S/U dalam projek yg sama dan tahun ini menyambung kontrak sebagai S/U sekali lagi. “Tak serik ke? Tahun lepas rasa cam nk pengsan time handle, tapi tahun ni dok wt keja ni lagi..”. Pertanyaan yang tiada jawapan barangkali. Seronok wat keja ni? Hehe..meh la join the team next year! (Utk budak PPK E&E shj). Baru tau seronok ke tak.

Setiausaha. Pertama kali pegang jawatan SU time form 3. SU PBSM. Jadik SU sbb xde orang kot. Mmmm..Maybe. Pe yang aku buat time tu? Ntah, aku pun dah tak ingat. Time jadik bendahari aku ingatlah (sejak form 1-5, aku tak pernah tak jadik bendahari dalam tempoh tersebut. Bend kelas, persatuan, dorm, rumah sukan, kelab dan ntah pe lagi, x ingat dh. Nampak sangat aku ni mata duitan Haha..)



Persatuan Pelajar PPK E&E USM (SEE)



Bila masuk University, kena jadik SU projek. Projek agak besar plak tu (E-Scosa antara projek besar kat School aku. School aku jelah. Huhu..) Alamak, camna ek? Mmm..redah jelah. Benda baru ni. Best2!! (saje memotivasikan diri time tu. Huhu…). Tahun pertama jadik SU, bnyk dugaan. PC rosak, surat asyik kena reject, deal dengan macam2 orang, kena marah dek orang2 pejabat, companies, lecturer dalam dan luar Negara, dll. Haha..lumrah. Nasib baik aku dh dilatih supaya tahan dengan maki-hamun (mekasih pada sahabat2 senior yg dok penat2 latih aku jadi sedemikian rupa. Jasamu dikenang. Haha..). Alhamdulillah, hidup lagi aku sekarang. Tapi banyak kebaikan dari benda ni semua. Banyak, terlalu banyak. Tak perlu nak cerita kat sini. Hehe…tapi pendek kata, inilah ilmu2 yang tak boleh didapati di lecture hall, tutorial room, mahupun di lab. Deal dengan orang hidup, lebih sukar berbanding deal dengan computer/robot.


Kawan aku pernah cakap kat aku, bila aku asyik xde kat bilik je, “Weh, ko pegi university kan untuk belajar, untuk dapat keputusan yang best, biar senang nak carik keje pas grade nanti. Watpe duk susahkn diri buat keje ni. Masa yg ko guna utk keje2 persatuan ni, ko leh guna utk study. Takpun, ko leh guna utk g jalan2 ke, tengok movie ke, main game ke. Pendek kate, utk enjoy la. Takpun, leh guna utk tambah amal ibadah. Hidup bukan lama kawan,”. Hehe..aku suka ayat yang last tu. Sbb aku sedar hidup tak lama la, aku buat benda2 ni. Bila dengar dia kate cmni, terdetik dalam hati, “De lagi orang camni rupenye kat U ni,”. Mmm..aku tak jawab time tu, sbb aku mmg tak suka menjawab kalu orang kritik. Bukankah kritikan itu satu muhasabah? Hehe..Tapi aku jawab slps bbrp minggu, time aku ngan dia pergi satu sesi ceramah dengan sorang lectrr ni.


Ilmu Kaki Lima. Pertama kali aku dengar, aku tergelak. Ilmu pe plak ni? hehe..tapi selepas lectrr tu cerita banyak benda, baru aku tau. Ilmu kaki lima=ilmu yang tidak boleh didapati di dlm kelas/pembelajaran formal. Membaca pemikiran manusia, mengawal emosi, communication skill, and other soft skills yang sememangnya susah nak dapat kat dalam kelas ni. Dan cara terbaik untuk mendapatkan ilmu ni adalah “bersosial”. Bersosial di sini bukan bermaksud terlibat dengan gejala2 sosial. Bersosial dengan ertikata bergaul dengan orang ramai. Terlibat dengan persatuan/projek adalah salah satu daripadanya. Aku rasa, yang ni tak payah aku nak cerita panjang, semua dah sedia maklum.


Tentang pelajaran, aku tak kata belajar ni tak penting. Bukankah result tu salah satu tali ukur setakat mana kita benar2 belajar? Kalau takde exam dan seterusnya result, camna nak ukur tahap kefahaman apa yang kita belajar? Takkan nak main rasa2 je kot. Bak kata Dr Ansor, “Kenapa main rasa2? Bukankah rasa itu menggunakan lidah? Boleh kamu rasa apa yang kamu belajar? Kalau boleh, apa rasanya? Pahit? Manis? Masin? Sweet sour?”. Huhu..


“Belajar, berpersatuan. Macammane nak cover semua?” Pernah diajukan dengan persoalan ni. Jujur, aku bukan orang yang selayaknya. Aku bukan pemegang sijil dekan. Juga tidak terlalu aktif dengan aktiviti luar kelas. Tapi pendirian aku simple je. Kenapa perlu dipisahkan kedua-duanya? Bukankah dengan berpersatuan kita belajar? Apa yang kita buat dalam berpersatuan, akan ter’reflect’ di dalam pelajaran. Cth, kul 8-10mlm, mtg aktiviti persatuan. Kebanyakannnya, yang tak terlibat dengan persatuan akan menghabiskn masa dengan tgok movie, main games, jalan2 Penang (eh, ni kat sini jelah). Masa study? Sama dengan orang yang berpersatuan tadi. Cth lain, dlm menyusun kerja. Aku pernah 1 grup dengan org yg aktif dlm persatuan dan x aktif langsung. Kerja lebih tersusun, cepat dan aku puas ati (coz aku dilibatkan secara aktif didalam stp kerja). Dengan yang sorang lagi ni, kerja ikut suka ati, lambat sikit coz masing2 fikir pasal diri sendiri, ‘conquer’ sume kerja, tak fikir perasaan orang lain, ntah pape lagi. Mmm..agak tak puas hati la. Nasib baik sekali je dengan orang2 cmni. Hehe..berbeza? Memang berbeza. Tapi ni just khusus untuk orang2 yang benar2 belajar dari apa yang didapatinya dari aktiviti persatuan. Ada jugak yang aktif sungguh2 aktiviti persatuan, tapi bila bab belajar, tak minat dh. Excellent dalam aktiviti persatuan, dengan kerja tersusunnya, time management yg baik dalam handle projek, tapi bila dalam study, tak dapat nak aplikasikan semua tu. This person is not a real learner. Dia tidak belajar dari apa yang didapatinya dengan berpersatuan. (Haha..pandai betul aku melabel orang.)


“You are borned for this job,” ayat aku dengar petang tadi dan membuatkan aku berfikir. Yup, tidak semua manusia dilahirkan dengan kelebihan atau kekurangan yang sama. Jika aku lebih pada kemahiran A dan engkau kurang pada kemahiran A, mungkin engkau lebih unggul pada kemahiran C dan aku kurang pada kemahiran C. Aku tak nafikan, tidak semua manusia dilahirkan mampu membuat 2 atau lebih kerja dalam satu2 masa. Ada yang pelajaranny akan terganggu bila terlibat dengan persatuan dan ada yang prestasinya di dalam persatuan berkurang bila menumpukan sepenuhnya pada pelajaran. Tapi alah bisa tegal biasa. Practice make perfect. Sesuatu perkara boleh diperbaiki jika kita cuba utk memperbaikinya, insyaAllah. Jangan salahkan fitrah, takdir, atau perkataan2 seumpamanya sebab semua itu adalah salah satu ujian dan sebab untuk Allah meninggikan martabat seseorang. Bukankah ujian itu tarbiyyah dari Allah?


Alamak, merepek panjang plak. Oklah, ni yang terakhir kot, utk mereka2 yang masih teragak-agak nak terlibat dengan kegiatan luar ni (Macam promosi barang plak..). Jangan fikir berpersatuan ni buang masa, kecuali korang terlibat dengan persatuan yang sah2 buang masa, tak tau matlamat hala tuju or matlamat hala tuju ntah pape (yang ni kena pandai2 fikirla..sume dah besar, jangan kufur nikmat yang Allah bagi tu.). Aktiviti persatuan ni macam kita buat kerja kat lab, cam experiment. Nak terbakar ke, meletup ke, short circuit ke, pening2 sbb radiation lebih ke, lab report kene reject ke, time ni la masanya. Kalau kita belajar sesuatu dari semua benda ni, insyaAllah kita akan lebih tahan jika terbakar, meletup, short circuit or bencana2 seumpama dengannya bila dah bis blaja nanti, in the real world. Dapat tangani dengan bijak dan professional hendaknya. Bukan dalam kerja je, dalam kehidupan seharian terutamanya. University bukan kilang pekerja, tapi kilang orang2 yang berguna. Haha…suka hati aku je wat perumpamaan ni. Bencana2 tu, pasti akan kembali, dengan bentuk yang lain. Tapi best pe kalu kena ujian2 camni. Bukankah itu bermaksud masih ‘ada’ yang ingat akan kita? Sesungguhnya ujian itu satu nikmat, bagi mereka yang benar2 sedar akan hakikatnya. SubhanAllah…(Motivasikan diri anda..)


Dan bagi yang telah menyahut cabaran untuk membuat 2 kerja atau lebih dalam satu masa, usah merungut jika kerja2 tersebut menuntut pengorbanan yang 2 kali ganda atau lebih. Jangan samakan diri kalian yang membuat 2 kerja dengan mereka yang membuat 1 kerja, dari segi masa dan tenaga.

Wooha!!



**Sebenarnya, saje je cerita pasal persatuan+jadik SU ni. Sedang meredakan ketegangan akibat terpaksa menyiapkan 9 jenis surat malam ni. Tan sri, Dato’, Datin, ntah pape lagi. Panas kepala menyusun ayat (Aku bukan reti nak susun ayat bunga2 ni. Huhuhu..). Balik meeting lbh kurang kul 1030mlm, buat surat sampai kul 1130mlm. Rasa mengantuk coz sepanjang petang tadi duk pegi jalan2 kat UITM. Kekonon nak tido awal, bagi rehat otak, tapi terpaksa bangun gak kul 1230am, coz tidurku ‘dihantui’ oleh surat2 yang lom siap. Dalam tido pun mimpi buat surat, susun2 ayat. Huh..lebih baik bangun dan membuat surat di alam reality. Mmm..maybe ni salah satu sebab kenapa wujudnya fenomena susah nak tidur malam kat dunia ni. Tidur malam dihantui oleh perkara2 yang belum selesai. Agak jelah, xde bukti klinikal@saintifik pun. Hehe...


.


2 comments:

Anonymous said...

salam...wah,bz ngn SU lagi/da thn akhir pun gtu...es cossa bile?

Sifrulmind said...

Salam..
xde bz mana pun, just tolong2 jek. Tahun akhir bukan alasan nk tinggalkn sume. Hehe...

Escosa insyaAllah wat tahun depan, 7 February. Mmm..x lame lagi dah pun. Huk3...