RSS

Tuesday, March 22, 2011

Bagaimana Nak Kenal Orang??

Pesan bijak pandai, untuk mengenali orang di sekeliling kita, lihat kepada reaksinya pada 3 tempat/keadaan, iaitu;

1. Untuk mengetahui samada org itu lemah lambut atau tidak, lihatlah pada ketika dia marah. Jika dia seorang yg lemah lembut, dia tidak akan mudah dipengaruhi emosi marah. Jika hal yg menjadi punca kemarahan itu adalah kesalahan dirinya, dia akn segera meminta maaf. Namun, jika kesalahan itu adalah kesalahan orang lain terhadapnya, dia akan memaafkan. Sebgai contoh, kisah Malik bin Dinar. Khadamnya membawa bekas panas berisi mknn, dan bekas makanan tersebut telah jatuh ke atas budak kecil iaitu anak kepada Malik bin Dinar. Malik bin Dinar memaafkan khadamnya itu kerana khadam itu tidak sengaja. Ini adalah contoh seorang yg lemah lembut.


Namun, perlu juga dilihat pada tempat utk marah/memaafkan kesalahan orang. Jangan sampai dikatakan zalim. Cth: Marah perlu jika syariat Allah dilanggar.

2. Untuk mengetahui samada org itu seorang yg berani atau tidak, lihatlah ketika dia berada di medan peperangan. Orang yg berani tidak akan berundur walaupun diasak oleh pihak musuh. Perang di sini adalah besar dan luas maknanya, bukan hanya tertakluk kepada peperangan dengan mengangkat senjata seperti zaman Rasulullah.

Biar badan kecil, otak dan hati jgn kecil..

3. Untuk mengetahui samada org itu adalah seorang kawan atau bukan, lihatlah ketikamana kamu memerlukan dia (dalam kesusahan terutamanya). Jika dia benar adalah sahabat kita, dia tidak akan meninggalkan kita keseorangan tatkala kita terkapai-kapai sendirian.

Bahu-membahu/tolong-menolonglah kamu dalam perkara2 kebajikan..

Bagaimana? Sudah kenal diri kita? Walaupun tajuknya adalah ‘bagaimana nk kenal orang lain’, tetapi adalah lebih baik kita menjadikannya sebagai satu medium utk kita bermuhasabah. Seorang yg lemah-lembutkah kita? Seorang yang beranikah kita? Adakah layak kita ni dianggap sebagai seorang kawan, sahabat?

Tanya diri sendiri, dan sila jawab sendiri. Jwapan ada di dalam diri masing-masing, tinggal sahaja terpulang pada kita untuk menjawabnya secara jujur mahupun terus-terusan menipu diri. Yang penting, bila dah dapat jawapan, bergeraklah utk menjadikan diri kita lebih baik dari hari sebelumnya. Allahua’lam..

Sayangilah mereka2 yg berada di sekeliling kita walaupun mereka itu musuh kita =)

1 comments:

Qalam'Aini said...

nice..

(n___n)

insaf..

..(T___T)..