RSS

Monday, November 8, 2010

Musim Hujan dah Tiba..

Hujan turun lagi malam ni. Alhamdulillah. Lebih seminggu, hujan akan turun apabila malam menjengah. Tidak lebat, tapi mampu menyebabkan baju lencun jika diredah juga. Sejuk? Ya, sehingga terasa sukar utk melepaskan selimut bila dinihari menyapa. Aduhh..dugaan sungguh.


Malam ini sepatutnya aku kembali ke lab utk menyiapkan kerja2 yang aku tinggalkan petang tadi, tapi hujan yang turun malam ini menyebabkan aku membatalkan niat tersebut. Memandangkan segala pendrives, jurnal, buku catatan, samples dan segala macam barang2 aku tinggalkan di bilik postgrad (termasuklah maruku yg Uma bg td. Huhu..), makanya aku pun merajinkan diri mengisi sesuatu di blog ni.


Bercerita tentang musim hujan, mesti x lepas dari berita banjir. Sekarang ni banjir melanda utara (Kedah dan Perlis). Hampir seminggu. Rumah salah seorang kawan aku terlibat sama. Highway, airport dan landasan keretapi ke Perlis dan Kedah banyak ditutup.


“smpai2 je a.staq..ujan lbt gile..mula rasa fobia..tkt bnjr lg..huhu..”


Aku terbaca status facebook seorang kawan aku. Dia bekerja di Aloq Staq, keje Telekom. Dah lama gak dia cuti. Cuti sebab banjir. Adik aku yang mengaji kat UUM pon balik kg la ni coz exam ditunda ke hujung bulan. Bahana banjir barangkali. Risau? Ya, kerisauan datang bila hujan turun. Oleh itu, untuk mengurangkan kerisauan dan melegakan hati, marilah kita sama2 membaca doa ini. Doa ketika hujan turun (yang merupakan salah satu masa yang mustajab utk berdoa) dan juga doa agar hujan reda.


Doa ketika Hujan Turun

Allahumma shoyyiban naafi'aa

"Ya Allah turunkanlah hujan yang bermanfaat"


Doa agar Hujan Reda

Allahumma hawaalainaa wa laa 'alainaa, Allahumma 'alal aakaami wazh zhiroob, wa buthuunil awdiyati wa manaa bitisy syajar.

"Ya Allah, turunkanlah hujan di sekitar kami, bukan untuk merusak kami, Ya Allah, turunkanlah hujan di dataran tinggi, beberapa anak bukit, perut lembah dan beberapa tanah yang menumbuhkan pohon."


Marilah kita berdoa memohon perlindungan dan manfaat dari-Nya. Daripada kita gundah gulana tak tentu arah, merungut yang bukan2, lebih baik kita berdoa, kerna yang mengatur segala kejadian ini adalah Allah. Maka, hanya kepada-Nya kita memohon dan berserah diri. Kalau tak dapat baca doa sebijik dengan doa di atas pon xpe, pohonlah doa dengan bahasa/kalimah apapun, asalkan maksud dia sampai. Berdoalah dengan sepenuh hati dan penuh pengharapan. Sesungguhnya doa yg baik ialah doa yang disertakan hati pemohonnya. Allahua'lam.


Ok, dah hampir tengah malam. Masa untuk tidur. Hujan masih juga belum berhenti. So, marilah baca doa di atas tu sama2 sebelum masuk tidur. Hehe..Assalamu’alaikum

0 comments: