RSS

Thursday, February 18, 2010

Tak de pape..(Tak yah bace kalu tgh busy)

Lama menyepi. Berkali-kali cuba utk mencoret sesuatu, namun baru sahaja beberapa ayat ditaip, dalam masa yang ada, cepat sahaja jari2 menekan key Ctrl+A, then Delete. Ya, diri ini bertanggungjawab atas apa yang ditulis di sini. Bisa saja digari dan dilokap bahana penulisan sendiri. Ke tali gantung? Juga ramai telah menjadi mangsa. Ehh..apa aku merepek di tengahari ni??


Baru saja pulang bercuti. Ya, seronok sekali. Apa taknya, selepas bertungkus-lumus bekerja 12jam tanpa henti (kecuali utk solat), memang amat berbaloi dapat berehat di kampong. Beramah-mesra bersama keluarga, bermain2 dengan anak sedara yg cuma 2org tu je. Huaaa..Alhamdulillah, seronok2. Dan semalam, aku kembali ke Penang.


Tiba di Penang dalam keadaan pening2. Lama tak travel di siang hari, jadik camtulah. Ditambah dengan cara pemanduan pak cik driver bus yang “amat berhemah” tu, menambah lagi rencah kepada kepeningan kepalaku. Namun, Alhamdulillah, aku sampai jugak ke Penang ni.


Dan pagi ini, sebaik sahaja selesai menyelesaikan beberapa tugasan dari SV aku yang tertangguh bahana cuti, aku ambil peluang utk cek emel yang hamper seminggu ditinggalkan. Tiada kemudahan internet di rumah kampong aku. Atas beberapa sebab yang menyakitkan hati, kami sekeluarga mengambil keputusan utk tak pasang internet kt umah tu. Huhu..abaikan. Usai “membersihkan” emel, beralih ke laman2 lain, memandangkan masih punya lagi sedikit waktu sebelum aku memulakan kerja yang baru. Dan dalam pelayaran itu, aku menemui beberapa orang sahabat lamaku. Dari sekolah rendah hinggalah ke zaman matrikulasi. Bertanya khabar mereka, mana yang aku sempat Tanya. Kebanyakannya telah lama aku tak bersua muka. Melihat perkembngan masing. Kerjaya, keluarga dan sebagainya. Yolah, kebanyakannya skang ni dh abis blajo, dh stat keje. So, update la sikit perkembangan sahabat2 tu.


Dalam meng’update’ perkembangan diri sahabat2 ni, ada sedikit rasa terkilan di dalam diri. Bukan terkilan sebab lama tak berhubung (sebab aku pun jarang contact ngn depa. Huhu..), tapi rasa terkilan yang sukar ingin diungkapkan. Antara dahulu dan sekarang. Kalu berbicara tentang kerjaya, semuanya hebat sekali. Doctor, bermacam2 title doctor depa ada. Engineer pun sama. Pelbagai bidang. Arkitek, lawyer, ustaz/ah, dll. Bab kerjaya memang semua cemerlang. Aku salute dengan depa atas kejayaan masing2. Namun rasa terkilan itu sering muncul. Ya, ia muncul berulang kali. Tidak tahu mengapa. Bukan semuanya, tapi kebanyakannya. Hanya itu yang mampu aku katakan.


“Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau kerana sesungguhnya Engkaulah Maha Pemberi (kurnia).

(Ali Imran: 8)


**Pening dengan entry kali ni? Haha..memang sepatutnya pening.

0 comments: