RSS

Tuesday, July 28, 2009

Sentiasalah Berdoa


Seminggu yang lepas, tika aku menelefon akak aku yg bekerja di Politeknik Kota Melaka (erk, actually bukan aku yg telefon, dia yang tepon aku).


“Tak keje ke arini?”

“Tak. Poli aku kena kuarantin seminggu sebab kes H1N1. Ni pun aku dh demam2 ni,”

“Owh, jangan balik kampong, nanti berjangkit kat suma orang,”

“Hahaha..aku baru je balik dari kampong ni. Terus dapat demam. Hahaha..”

“Adehhh…”


Ni pulak perbualan aku ngan suami kepada anak perempuan mak ayah aku yang paling tua @ dengan kata lebih mudah, abang ipar aku.


“Ko demam ke?” dia bertanya dengan nada risau.

“Tak de la. Selsema je,” aku jawab dengan penuh kudus.

“Selsema? Bahaya ni.. Kalu demam tak pe. Tapi kalu selsema…Hahaha..” ces3..dia nak pekena aku rupanya.


Sehari sebelum aku bertolak pulang ke kampus, adik aku telefon aku dengan nada yang cemas dan kelam-kabut.


“Ko tak payah belikan tiket aku, esok aku balik,” dia memaklumkan dengan nada yang sungguh laju, sehingga aku terpaksa berfikir lama untuk menangkap apa yang cuba dia sampaikan.

“Eh, dah cuti semester ke? Ni baru bape haribulan. Kate nak balik 22 Ogos?”

“Tak jadik balik tarikh tu. UUM kena kuarantin seminggu. Kena balik kampong sampai 2haribulan,” jelasnya.



Korban kedua telah dikenalpasti. Seorang lelaki 46 tahun yang meninggal dunia di sebuah hospital swasta di Subang Jaya, 12.35 tengahari semalam.


Lelaki tersebut dilaporkan mati akibat "pneumonia teruk dengan kegagalan pernafasan bersama kejutan septisemia dan kegagalan buah pinggang akut" selepas tujuh hari di unit rawatan rapi di hospital swasta di Subang Jaya. Rakyat tempatan itu yang bekerja di Belgium pulang pada 4 Julai lalu mula mengalami demam serta batuk selepas bercuti bersama keluarga di Langkawi pada 13 Julai.


Si mati kemudian mendapat rawatan di hospital swasta di Petaling Jaya pada 16 Julai dan pemeriksaan dada menunjukkan korban mengalami pneumonia, kata ketua pengarah kesihatan.


"Kes dirujuk ke hospital swasta yang lain di Subang Jaya pada 19 Julai untuk rawatan di unit rawatan rapi. "Ujian sampel tekak buat pada 22 Julai dan sahkan positif influenza A (H1N1) oleh Institut Penyelidikan Perubatan pada 23 Julai," kata Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican.


Pada 23 Julai lalu, seorang pelajar Indonesia berusia 30 tahun yang menuntut di Pusat Antarabangsa Pendidikan Kewangan Islam (INCEIF) di Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur menjadi korban pertama berkaitan wabak selesema A (H1N1).


Semakin melarat. Kerisauan terpancar pada setiap wajah setiap kali berita mengenainya dipaparkan. Jari pantas menuding kepada orang lain, menuduh penyebab kepada wabak ini. Walau apappun, wabak ini akan menyerang tanpa mengenal siapa kita. So, perlindungan diperlukan. Pohonlah perlindungan dari yang sepatutnya. Usah dipohon perlindungan dari benda yang sepatutnya. Panjatkan doa ini ke hadrat Ilahi, memohon supaya diberi perlindungan dari wabak tersebut. Bersihkan hati, ikhlaskan diri, dan pohon dengan sepenuh hati. Hadirkan hati ketika berdoa. InsyaAllah, kita akan terhindar dari ketakutan itu.



0 comments: