RSS

Saturday, April 26, 2008

Setelah Seminggu Ber'LI'...

Alhamdulillah...hanya kesyukuran ke hadrat Ilahi yang mampu aku ucapkan lantaran nikmat-NYA yg tidak terhingga. Telah genap seminggu aku menjalankan Latihan Industri (LI) aku. Dan telah seminggu juga aku duk memeningkan diri apa yang perlu aku wt kat kilang tu. Huhu...bukan pe. Masuk kilang yang takde kaitan dengan course yang aku amik, dan diskriminasi kaum yang terlalu tinggi menyediakan satu fenomena yang agak mencabar bagiku. Mmm....mungkin beginilah kehidupan apabila bekerja nanti. Tidak semua yang kita belajar akan diapply kat tempat kerja namun bersabarlah dan bersungguh-sungguhlah dalam menuntut ilmu kerana kita tidak tahu yang mana akan berguna pada kita pada masa akan datang (Motivasi utnuk diri sendiri. Huhuhu...)
Mmm..rasa cam nk cerita serba sedikt ttg kilang tempat aku kerja. Ok. Kilang ni wt spare-part untuk kilang2 lain. Terima drawing, masuk bengkel, siap!! Tu je secara pendek. Proses die panjang lagi. Tp yang pasti kilang ni takde engineer, takde technician (bhgn electrical). Yang de cume pekerja2 chinese yang wt production (handle mesin kat bengkel), accounting, marketing, sorang india and sorang Melayu kt bhgn QA/QC. Pekerja2 lain ialah oragn Myanmar. Pe yang aku wat? Aku buat tak tau. Hahaha...takde ar. setakat ni aku dimasukkan kt bhgn QC. Cek barang2 kaur dr production. Mmg xde kaitan ngn cos aku sbb brg2 die sume brg2 metal or plastik. klau aku aik cos mekanik/bahan/pmbuatan, maybe de kaitan. Skg ni duk pening pe yg aku nk present bila lecturer lawat nnti. Pikir2..
Ok, pendek je post ni. Sbb dh mlm. Tp baru kul 852pm. Hehe..
Next week cite lagi. InsyaAllah.

"Jika kau memohon pertolongan, pohonlah dari ALLAH..."
(HADITH)

1 comments:

Aku Bukan Umar Al-Khatab said...

Pengalaman juga sejenis ilmu... biarpun tidak berkaitan dengan bidang ilmumu... tetapi ketahuilah, pengalaman pasti kau perlukan suatu masa nanti... benar, ia mematangkan!!